Myslíte si, že New York poznáte. No a potom sa tam ocitnete...




Aký prvý dojem vie urobiť známe americké veľkomesto? 









V ten júlový podvečer som vystúpila z našej požičanej červenej Hondy priamo do centra Manhattanu. Pociťovala som takú nesmiernu nedočkavosť, že som nevedela obstáť na jednom mieste. Zvedavosť vo mne vyvolávala nervozitu a nadšenie zároveň.


O New Yorku sa veľa hovorí, veľa píše. Spieva sa o ňom v najznámejších amerických songoch a zábery New Yorku nájdete zrejme v každom treťom americkom filme. New York poznajú všetci. Mesto, ktoré nepochybne patrí k hlavným symbolom Ameriky musíte ale najskôr zažiť, aby ste si o ňom mohli vytvoriť predstavu. Také mesto ako New York  totiž nikde na svete nenájdete.


Moju prvú prechádzku som absolvovala s hlasným búšením srdca. Tešila som sa, že mám možnosť pocítiť pravú newyorskú atmosféru na vlastnej koži.


O tom, že ma na každom kroku nečaká nablýskané a reflektormi vysvietené mesto, (ako z vyretušovaných fotografií na Googli) ma ale nikto nevaroval. Najskôr mi udrel do nosa zvláštny mestský zápach. Keď kráčate ulicami New Yorku cítite vo vzduchu čosi,čo je zvláštnou zmesou zápachu z výfukov áut a moču. Okej, povedala som si. Zápachu sa zrejme nevyhnete v žiadnej obrovskej metropole.


Už vtedy som si ale bola istá, že v noci by som sa sama po New Yorku neodvážila prechádzať. Takmer na každom rohu ste narazili na  bezdomovca, ktorý sa zúfalo pokúšal získať od okoloidúcich zopár dolárov. Zamyslela som sa nad tým, aké by to  bolo byť bezdomovcom vo veľkom a slávnom New York City. Viete,že či sa vtedy necítite aspoň trochu špeciálne...Ale pri pohľade na tých ľudí, ktorí sedeli na špinavých chodníkoch zaneprázdneného veľkomesta som usúdila,že to asi nie je bohvieaký triumf. V meste, kde dni idú oveľa rýchlejšie, ľudia pravdepodobne ani nemajú čas pristaviť sa a hodiť vám príspevok do plastového pohára na mince. 



Potom, ako som prekonala počiatočný úžas, zarazilo ma, aký je New York vlastne špinavý. Ulice veľkého jablka sa skutočne nelesknú čistotou. Udržať poriadok v meste,kde žije viac  ako 8 miliónov ľudí, musí byť však neuveriteľne náročné.


Pred prvou návštevou New Yorku sa pripravte,že si budete musieť zvyknúť na poriadny mestský ruch. New York je hlučné mesto. Ja som o tom síce predtým vedela, ale aj tak ma to prekvapilo. Po prvých hlasných zatrúbeniach áut, kedy som sa vystrašene otočila na cestu vedľa mňa, som sa naučila, že trúbenie k New Yorku jednoducho patrí. Asi tak, ako zvuk prichádzajúcej električky k Bratislave. Možno šoféri v New Yorku trúbia už len zo zvyku. Ani vlastne nevedia prečo. Žeby mali len strach, aby sa z ich mesta náhodou nevytratila jeho jedinečná atmosféra?


Už ste počuli,že ľudia v New Yorku sú čudní? Také kontroverzné osobnosti,aké sa pohybujú po jeho uliciach zrejme nikde nenájdete. Predstavte si, že počas newyorskej prechádzky okolo vás prejde prestajlovaný transvestita, polonahá žena alebo ľudia, ktorí vedú konverzáciu sami so sebou. Tam nie je nič príliš šialené. V New Yorku sa totiž nesúdi, ale toleruje...


A predstavte si to množstvo turistov. Cez všadeprítomných Číňanov, cez Austráliu až po ľudí z rôznych častí Európy. Všetci sú zvedaví na mesto, ktoré sa pýši svojou svetovou popularitou. Ak sa dobre započúvate do zvukov New Yorku rozoznáte jazyky zo všetkých kútov sveta. Nie nadarmo sa tomuto mestu hovorí multikultúrne.


Sú len dve možnosti. New York môžete milovať alebo nenávidieť. Buď sa tam dychtivo budete chcieť vrátiť, alebo si poviete, že raz stačilo. Ja patrím do tej prvej kategórie, pretože keď som sa prvýkrát ocitla uprostred vysvieteného Times square, celkom som stratila slová.V tej chvíli som si uvedomila, že som TAM!  V betónovej džungli, kde vznikajú sny...
(Ako by povedala Alicia Keys v piesni Empire State Of Mind ;) )







Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára