Futbal náš 
každodenný...

Pozor hádanka! V ktorý deň v roku myslia Američania iba na futbal? Máte to? Nie?  No predsa počas finále Superbowlu! 









" Bronchos or Seahawks?" spýtal sa ma nadšene učiteľ pred mojou sobotňajšou hodinou spevu. „Excuse me?!“ prekvapene som naňho vyvalila oči. „Seattle or Denver?“ zopakoval otázku inak. „I... don´t know...Seattle? “ hodila som naňho zmätenú grimasu. Absolútne som netušila, na čo sa ma pýta. Ten týždeň som akosi zabudla skontrolovať kalendár. To, že som práve odpovedala na otázku, kto by mal byť podľa mňa víťazom tohtoročného Superbowlu, a že som čistou náhodou trafila presne do čierneho, som zistila až o niečo neskôr...

Superbowl? Ehm...Čo?


Superbowl je najvýznamnejší šampionát amerického futbalu na území Spojených štátov organizovaný Národnou futbalovou ligou (NFL). Známe futbalové tímy bojujú celú sezónu, ktorá sa začína v neskorom lete a vrcholí začiatkom nového roka o prestížny titul víťaza tohto šampionátu. Tie najlepšie dva sa potom stretnú vo finálnom súboji počas Superbowl Sunday, čo je nedeľa, ktorú Američania berú smrteľne vážne.



Tohtoročný Superbowl sa niesol v znamení oranžovej a modrej. Broncos vs. Seahawks
zdroj obrázka: frompdxwithlove.com




















Pri Superbowle sa je veľa

Kde je futbal, tam je aj jedlo. Superbowl je skvelou príležitosťou. ako si poriadne napraskať rozmaznané žalúdky. No a aký by to boli za Američania, keby túto príležitosť nevyužili vo veľkom. Superbowl Sunday je na druhom mieste v konzumácií jedla v USA hneď za neprekonateľným Vďakyvzdaním. Počas sledovania zápasu sa každý rok v Amerike zje 1.23 miliárd  kuracích stehienok, 1.7 miliónov kilogramov popcornu, 5 miliónov kilogramov zemiakových čipsov a vypije sa 51.7 miliónov plechoviek piva. A pozor! Podľa najnovších prieskumov je vraj najobľúbenejším jedlom Superbowlu zelenina. Neviem, či dané prieskumy robili iba na vegetariánskych amerických domácnostiach, alebo si ich vytiahli z rukáva. No verte či nie, ja som popri pizzi, čili a milión hot dogoch, žiadnu zeleninu na tanieroch Američanov nevidela. A to som sa pozerala veľmi dobre. Keď zelenina, tak jedine s poriadne kalorickým dresingom. Kto by predsa myslel na zdravý životný štýl počas pozerania futbalu?!


Hot Dog, Nachos and Hot Wing. Drobná výberovka z jedálnička Superbowlu





























"Mami? Kedy bude reklama?"

Poznáte to. Pri pozeraní vášho obľúbeného programu pustia otravnú reklamu a vy nazúrene prevrátite oči a odídete z miestnosti. Reklamné spoty počas Superbowlu sú ale celkom iný šálok kávy. Keďže futbalové finále je jednou z najsledovanejších udalostí roka, veľké spoločnosti si  dobre uvedomujú dokonalú marketingovú príležitosť a na reklamách počas prestávok hry, si dávajú poriadne záležať. Teda... Ak vôbec na ne dostanú priestor, pretože na 30 sekundovú prezentáciu produktu vo vysielacom čase súťaže potrebujete mať vo vrecku minimálne 4 milióny dolárov. Či už ide o reklamu na cereálie alebo na nové technológie Microsoftu, ak nemáte radi futbal, určite sa pobavíte aspoň počas prestávok. Čiže odísť od obrazovky televízora sa počas Superbowl Sunday naozaj neoplatí. Len v prípade, ak si potrebujete ísť po ďalší hamburger...


Veľa kriku pre Coca Colu


Tohtoročná reklama Superbowlu na Coca Colu 
vyvolala búrlivé diskusie a spustila nazúrené reakcie Američanov na internete. Ukazuje zábery americkej krajiny a ľudí rôznych národností, ktorí spievajú pieseň "America is beautiful" v siedmich jazykoch. Problém mali ľudia s piesňou, ktorá nie je naspievaná len v angličtine. Kritizovali tvorcov, ktorí v reklame nepoužili typických Američanov, ale cudzincov. Vraj  sa reklamou propaguje terorizmus. Na mysli majú moslimskú ženu so šatkou, ktorá sa tam objaví na pár sekúnd. Na twitteri sa po jej odvysielaní objavili komentáre ako: „Hej, Coca Cola, toto je Amerika! Angličtinu poprosím!“ či Hovor po anglicky alebo choď domov!". Coca Cola si svoj reklamný spot opodstatnene bráni a tvrdí,že chcela iba poukázať na úžasnú rozmanitosť Ameriky a propagovať mier.

Zdá sa, že niektorí Američania veľmi rýchlo zabudli odkiaľ prišli. Ušlo im, že väčšina z nich je potomkami prisťahovalcov, a že americká národnosť je mixom iných národností. A tiež im akosi vypadol fakt, že angličtina je vlastne pôvodným jazykom Veľkej Británie.

link na reklamu:  https://www.youtube.com/watch?v=F2i0Bc3f7jk


"Amerika je nádherná" hovorí slogan reklamy na Coca Colu. Niektorí ho pochopili ale úplne inak.
zdroj obrázka: porhomme.com

















Nestihnúť Superbowl? Nikdy!

Superbowl je pre život typického Američana celkom podstatná záležitosť. Mnohí by sa radšej vzdali akýkoľvek plánov, len aby si s priateľmi a rodinou mohli v sobotu sadnúť k futbalovému finále. Až 20 percent Američanov je ochotných vyhovoriť sa a neprísť na svadbu blízkemu priateľovi alebo členovi rodiny. Prekvapivých 19 percent by bez problémov vynechalo pohreb niekoho, koho milujú a 15 percent by sa vykašlalo na narodenie vlastného dieťaťa. To, či to je tak trochu na hlavu, posúďte sami.

Doma pred telkou sa pri Superbowle dejú šialené veci
zdroj obrázka: universe.byu.edu

Bruno Mars & Red Hot Chilli Peppers

Polčasová šou Superbowlu je jednou z najočakávanejších kultúrnych udalostí roka v USA. Tento rok patrila Brunovi Marsovi a Red Hot Chilli Peppers,ktorí pred niekoľko miliónovým publikom rozbalili neuveriteľnú šou. Zazneli songy ako "Locked out of the Heaven", "Treasure", "Give It Away", "Runaway Baby" a polčas sa skončil piesňou "Just the Way You Are". Počas tej sa premietali odkazy amerických vojakov a ich venovanie tejto skladby. Celá šou bola zavŕšená ohňostrojom a Američania na štadióne Metlife v New Yersey kričali v radostnej eufórií. Čerství držiteľ Grammy a Redhoťáci sa tak zaradili medzi Michaela Jacksona, Madonnu a iné hviezdy, ktoré na Superbowle vystupovali roky predtým. 

link na halftime show: https://www.youtube.com/watch?v=F2i0Bc3f7jk


Že hudba k futbalu nepatrí? Och, ako sa mýlite!
zdroj obrázka: billboard.com 


























O tom, ako sa zo mňa stal fanúšik amerického futbalu..

Usadila som sa na zem pred televízorom. V ruke som mala už môj druhý hot dog a na tanieri zopár čipsov. Sama seba som sa pýtala, ako sa tam dostali. Moje odhodlanie držať sa zdravého životného štýlu v tú nedeľu zlyhalo. Pozerala som na americký futbal a netrpezlivo som čakala na reklamu. Ako sa toto stalo,neviem. Modrí Seahawks práve skórovali proti oranžovým Bronchos a ja som sa pristihla pri tom ako nadšene kričím. Akosi ma to chytilo. V obývačke sme sedeli všetci. Dokonca aj deti sa hrali v blízkosti obrazovky a občas dávali pozor na to, čo sa deje. Pravidlá amerického futbalu som doteraz celkom nepochopila, no snažila som sa byť v strehu. Cítila som sa tak zvláštne - americky. Keď na pódium vystúpil Bruno Mars a zaspieval "Just The Way You Are" prestala som dýchať. „ Asi na tom Superbowle niečo bude," pomyslela som si.
O pár dní neskôr, keď sa všade preberalo sobotňajšie šialenstvo a jednoznačné víťazstvo Seattlu, som sa náhodne dozvedela, že som bola pri najsledovanejšej televíznej udalosti v celej americkej histórií. Pri Superbowle XLVIII...















Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára